10 rzeczy, których nie wiesz o jajkach a powinnaś!

Zdrowie Data publikacji: 2016-11-09

dompelenpomyslow-najlepsze-pomysly-poradniki-przepisy-porady-lifehacki-dieta-odchudzanie

Jedzenie jajek niesie ze sobą wiele korzyści. Przez lata były jednak dyskryminowane przez dietetyków – obwiniane za wysoki poziom cholesterolu. Dzisiaj jednak zostały już oczyszczone ze złej sławy i coraz bardziej doceniane.

  1. Dlaczego warto jeść jajka?
  2. Jajka są bogatym źródłem składników odżywczych.
  3. Zapobiegają wielu chorobom.

1. Bogactwo składników odżywczych

Jajka są bogatym źródłem składników odżywczych, które nasz organizm potrzebuje do zdrowej pracy.

  1. Witamina A: 6% RDA.
  2. Kwas foliowy: 5% RDA.
  3. Witaminy B5: 7% RDA.
  4. Witamina B12: 9% RDA.
  5. Witamina B2: 15% RDA.
  6. Fosfor: 9% RDA.
  7. Selen: 22% RDA.
  8. Witamina D, Witamina E, Witamina K Witamina B6, Cynk i wapń

Warto przy tym pamiętać, że jedno jajko to tylko 77 kalorii, 6 g białka i 5 g zdrowych tłuszczy.

2. Jaja są bogate w zdrowy cholesterol

2016-11-09_131923

Przez lata były uważane za źródło cholesterolu – w sumie trochę prawdy w tym było, ale niestety stan niewiedzy był zbyt duży i jeszcze nie zwracano uwagi na to, że istnieje zły oraz dobry cholesterol. Jedno jajko zawiera 212mg cholesterolu, dziennie powinniśmy spożyć 300mg. Tak, nie mylicie się, cholesterol jest nam po prostu potrzebny i musimy go spożywać, więc Wasz wniosek jest słuszny :) Sama wątroba wytwarza 70% cholesterolu, który znajdziemy w naszym ciele. Prawda, że ciekawe?

Jajka są za to źródłem zdrowego cholesterolu, który równoważy ten zły i pomaga nam zadbać o nasze serce. Dlatego nawet zaleca się jedzenie ok. 7 jaj tygodniowo dla własnego zdrowia.

3. Jaja podnoszą HDL czyli dobry cholesterol

Tak jak wspomnieliśmy w poprzednim punkcie istnieje dobry i zły cholesterol. Ten zły nosi nazwę LDL, a dobry HDL. Warto to zapamiętać bo na pewno usłyszycie o nich w wielu opracowaniach dotyczących diety. Jaja dzięki podnoszeniu poziomu HDL mogą pomóc nam zadbać np. o swoje serce i zmniejszyć ryzyko choroby serca, zwału czy udaru.

4. Jaja zawierają cholinę

2016-11-09_132252

Co to jest cholina? Jest składnikiem odżywczym, o którym pewnie nawet nie słyszeliście. Jest za to bardzo ważna bo tworzy błony komórkowe i wiele funkcji mózgu. Badania przeprowadzone w USA potwierdzają, że praktycznie 90% ludzi spożywa jej mniej niż potrzeba.

5. Zmniejszają poziom LDL

Czyli zmniejszają poziom złego cholesterolu. Osoby, które mają zbyt wysoki poziom LDL są dużo bardziej narażone na zawał serca więc warto spożywać jajka. Nie wiele osób też wie, że istnieją podtypy LDL w zależności od wielkości cząstek. Mogą być małe, gęsta bądź duże. Małe i gęste charakteryzują się dużo większym ryzykiem chorób serca. Badania pokazują, że spożywanie jaj w niektórych przypadkach u niektórych osób potrafią zmienić małe, gęste cząsteczki LDL w duże.

6. Jaja zawierają przeciwutleniacze

2016-11-09_132807

Dzięki temu chronią np. nasz wzrok i mogą zapobiec problemom ze wzrokiem lub chorobom jak zaćma w przyszłości. Żółtka jaj zawierają dużo luteiny i zeaksantyny – to dwa ważne przeciwutleniacze. Jedzenie już jednego żółtka dziennie przez 5 tygodni podwyższa poziom tych przeciwutleniaczy w naszej krwi.

7. Kolor żółtka ma znaczenie

Na pewno zauważyłaś, że różne jajka mają różne kolory żółtka. Tak naprawdę im żółtko jest żółtsze tym jajko jest zdrowsze, a dieta kury, która je zniosła lepsza. Im więcej kukurydzy, dodatków do paszy dla kur tym jajko robi się bardziej pomarańczowe. Więc wybieraj dostawców jajek po kolorze żółtka :)

8. Jajka są bogate w białko i aminokwasy

2016-11-09_133130

Nasze ciało składa się z białka – jest ono jednym z podstawowych budulców. Dlatego tak ważne jest by dostarczać organizmowi odpowiednie ilości białka w naszej codziennej diecie. Jajka są jego świetnym źródłem bo w jednym jaju znajdziesz 6 gram białka

9. Jajka nie budzą ryzyka chorób serca

Wieloletnie nieprawdziwe opinie, które były powtarzane na temat jajek sprawiły, że w naszej świadomości utarło się przekonanie, iż mogą one być źródłem chorób serca. Nie jest to prawdą – jajek nie można tak bardzo demonizować.

Wiele dzisiejszych badań publikowanych na temat jajek potwierdza, że nie ma związku z jedzeniem jajek i chorobami serca czy udarami mózgu. Jedynie osoby chore na cukrzycę spożywające dużo jajek mogą zwiększać ryzyko choroby serca.

10. Jajka pomagają schudnąć

Tak to prawda, tylko zastanówmy się dlaczego tak się dzieje aby nie była to teza bez pokrycia. Jak już wiecie, jajka są bogatym źródłem białka i makroskładników. To natomiast sprawia, że czujemy się najedzenie dłużej i bardziej. Dlatego nie musimy tak często sięgać po przekąski.

Jeśli zamiast bułeczki na śniadanie zjesz jajko to w ciągu dnia automatycznie sprawisz, że zjesz mniej kalorii nie czując jednocześnie głodu. To natomiast przełoży się na Twoją masę.

 

Źródło artykułu: https://authoritynutrition.com/10-proven-health-benefits-of-eggs/

Serwis pełni wyłącznie formę edukacyjno-informacyjną i nie jest poradnikiem medycznym. Wszelkie informacje zamieszczone na DomPelenPomyslow.pl nie zastępują i nie mogą zastępować indywidualnej wizyty i konsultacji lekarskiej. Informacje zawarte na stronie DomPelenPomyslow.pl mają charakter informacyjny, a stosowanie ich w praktyce powinno za każdym razem być konsultowane z lekarzem specjalistą.

Podobne artykuły